utorok 23. septembra 2014

ISS & Dragon CRS-4


23. septembra 2014 o 5:30 SELČ sa mi podarilo prvýkrát zaznamenať prelet ISS letiacej vo formácii so zásobovacou loďou Dragon. Hoci pozorovacie podmienky vôbec neboli dobré a prevažná časť oblohy bola úplne zamračená, podarilo sa mi nasnímať aspoň časť preletu, na ktorom vidieť oba objekty. A síce sa tak trochu zopakovala situácia z mája 2014, keď zlé počasie mierne znehodnotilo pozorovanie približujúcej sa lode Sojuz TMA-13, loď Dragon CRS-4 je aspoň na začiatku 25 sekundovej stopy veľmi dobre viditeľná, keďže dosahovala jasnosť vyše 1 mag a pohybovala sa niečo vyše 5° za ISS. Samotná stanica so svojimi takmer -3 magnitúdami "prebleskovala" pomedzi oblaky počas celého zaznamenaného preletu.
Dragon CRS-4 krátko pred zachytením staničným manipulátorom

V poradí piata misia Dragonu k ISS odštartovala z Cape Canaveralu 21. septembra 2014 a k stanici tentokrát vezie 2216 kilogramov nákladu vrátane 3D tlačiarne, či prvých živých pasažierov v podobe 20 laboratórnych myší. K úspešnému zachyteniu Dragonu staničným manipulátorom došlo niekoľko hodín po mojom pozorovaní, konkrétne o 12:52 SELČ. Pevné pripojenie ku stanici sa následne uskutočnilo o 15:02 SELČ. Manipulátor ovládal zo stanice kozmonaut Alexander Gerst, ktorého príchod k stanici v spomínanej lodi Sojuz TMA-13 som pred niekoľkými mesiacmi pozoroval tiež.

Mimochodom, vďaka tomuto pozorovaniu už mám nasnímané prelety ISS vo formácii takmer so všetkými typmi momentálne používaných kozmických lodí k nej lietajúcich, výnimku zatiaľ tvorí len americký Cygnus spoločnosti Orbital.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára